Asiakastarina: Wirokit Oy panostaa strategiseen yrityskulttuurin kehittämiseen

Wirokit Oy on ohjelmistojen kehittämisen ja laadunvarmistuksen asiantuntijatalo. Yrityksellä on 20 vuoden kokemus kriittisten ohjelmistojen kehitystyöstä. Asiakasprojekteissa korostuvat korkeat turvallisuus- ja laatuvaatimukset, joissa onnistuminen edellyttää erittäin tiivistä asiakasyhteistyötä. Tiivis yhteistyö näkyy positiivisella tavalla myös pitkäaikaisina yhteistyösuhteina. Miten Wirokit Oy:ssä tehdään strategista yrityskulttuurin kehitystyötä?

Jokaisessa yrityksessä on omanlaisensa kulttuuri, johon on vuosien varrella vaikuttaneet yrityksessä työskentelevät ihmiset, toteutetun liiketoiminnan luonne ja asiakassuhteet. Wirokit Oy:ssä kulttuurin kehittämisen lähtökohta oli se, että yritystä haluttiin viedä kohti seuraavaa liiketoiminnallista kehitysvaihetta. Hallituksen puheenjohtaja Jami Saarikoski kuvaa tilannetta näin:


“Yrityksellä on pitkä historia ja tosi osaavaa porukkaa töissä. Yrityskulttuuri on kehittynyt vuosien varrella erityisesti asiakastekemisten kautta, ilman että sitä oli pysähdytty tarkemmin yhdessä pohtimaan. Meidän tilanteessa erityisesti se, että meillä on ollut yksi iso pitkäaikainen asiakkuus, on vaikuttanut toimintakulttuuriimme merkittävästi. Haluamme nyt viedä yrityksen seuraavaan kehitysvaiheeseen ja hakea myös aikaisempaa voimakkaammin kasvua.”


Tuukka Rantala aloitti Wirokit Oy:n toimitusjohtajan elokuussa 2020 ja yksi ensimmäisiä asioita, joita hän laittoi liikkeelle, oli yrityskulttuuriin liittyvä yhteinen keskustelu.

“Itselleni oli heti alusta asti selvää, että se mitä me tehdään meidän asiakkaillemme, on täysin kiinni siitä mikä on meidän ihmisten osaaminen ja innostus tähän meidän juttuun. Yrityskulttuuri, puitteet jotka me luodaan meidän ihmisille, on meidän liiketoiminnan kovinta ydintä.”


Yrityskulttuuri syntyy ja kehittyy arjen tekemisen, yhteisten periaatteiden ja toimintaa ohjaavien rakenteiden avulla. Välillä tulee eteen tilanteita, joissa yrityskulttuurista on hyvä käydä perusteellisempi yhteinen keskustelu. Tämä on erityisen tärkeää kun siirrytään uuteen kehitysvaiheeseen.

Yhteinen keskustelu antaa ihmisille mahdollisuuden lähteä muutokseen mukaan. Wirokit Oy:ssä yhteistä kulttuurikeskustelua tuettiin henkilöstökyselyiden, haastatteluiden ja työpajojen avulla. Wirokit Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jami Saarikoski toteaa aloitukseen liittyneen myös epäilyksiä:

”Täytyy kyllä tunnustaa, että alkuun hieman pohdin, että mitenkähän porukka lähtee tähän mukaan, mutta huoleni oli kyllä aiheeton. Porukka on ollut tosi aktiivisesti mukana. Yhteiset keskustelut ovat olleet todella tarpeellisia. Tämä nyt toteutettu juttu on positiivisella tavalla yllättänyt vähän meidät kaikki’.

Yhteinen keskustelu on todella tärkeää ja siinä on myös katsottava rohkeasti eteenpäin. Työntekijäkokemuksen ohella on keskusteltava myös asiakasarvolupauksesta, tulevaisuuden tarjoamasta ja yrityksen kehitysvaiheesta. Työntekijäkokemusta ei voi kehittää keskustelemalla pelkästään työntekijäkokemuksesta.

 

Tuukka Rantala kuvaa asiaa näin:

”Olemme yrityksenä nyt siirtymässä seuraavaan vaiheeseen. Kulttuuri on se liima, joka pitää kaiken kasassa. Miksi me ollaan täällä töissä, miten me tehdään asioita yhdessä ja miten autamme asiakkaita. Nyt ja jatkossa. Kulttuuri on vähän sellainen epämääräinen ameeba. Ainakin tällaisessa insinööritalossa oman haasteensa tuo myös se, että tällaiseen lähdettäessä lopputulosta tai prosessia ei voi etukäteen päättää. Eteneminen on sellaista iteratiivista hakemista.  Kun järjestimme ensimmäisen työpajapäivän marraskuussa 2020, jossa porukalla aloimme pohtimaan tulevaisuutta, niin kyllä sen kuitenkin heti näki, että ihmiset ymmärtävät, että ollaan tärkeiden asioiden äärellä - rakentamassa perustuksia tulevaisuutta varten. Kun hakevaa keskustelua maltetaan jatkaa riittävän pitkään, niin kyllä se yhteinen kiteytyskin sieltä syntyy. Molemmat ovat tärkeitä. Riittävän pitkä keskustelu ja yhteinen kiteytys”

Strateginen organisaatiokulttuuri luo arvoa työntekijöille ja asiakkaille. Wirokit Oy:ssä systemaattinen kulttuurin kehitystyö jatkuu arjen tekemisenä ja ihmisten kohtaamisina, tavoiteasetannan ja etenemistä tukevan mittaamisen tukemina.

”Kun homma toimii, kun kulttuuria ja sen kehittymistä saadaan näkyväksi, niin se innostaa meitä itseämme ja meidän asiakkaitamme. Asiat kehittyvät nyt hyvällä vauhdilla eteenpäin.” toteaa Wirokit Oy:n toimitusjohtaja Tuukka Rantala.

Timo Uusiprosi

+358 50 567 3342

Previous
Previous

Johtajan käyttöjärjestelmä tarvitsee päivittämistä

Next
Next

Asiakastarina: ALSO uudistaa johtamiskulttuuria