Tahdotko sinä minut?

Tämä on myös työelämän kaikkein tärkein kysymys. Ja tahtomista ennenhän lausutaan lupauksia. Organisaation lupaus asiakkaalle on arvolupaus (value proposition). Se kiteyttää miksi asiakkaan kannattaa ostaa juuri tältä. Työntekijää vokotellaan puolestaan työnantajalupauksella (employee value proposition). Sillä organisaatio pyrkii erottautumaan muista työntekijän vaihtoehdoista.

Kenet heistä sinä ottaisit?

 

1. Meillä vietetään paljon aikaa yhdessä

Meillä ’me’ on tosi tärkeä juttu. Uskomme että osaaminen, luovuus ja yhteisöllisyys kukoistavat, kun vietetään paljon aikaa yhdessä. On tärkeää, että ihmiset tuntevat toisensa. Etätyötä voi toki tehdä 1-2pv viikossa, mutta varsinkin tietyt tärkeät jutut tehdään meillä aina naamatusten.

Meillä on tarjolla yhteinen aamupala ja erilaisia yhteisöjä. Niin töihin kuin vapaalle. Asiakkaat ovatkin usein kehuneet meidän hienoa yhteishenkeämme. Projektitiimit tarvittaessa pidentävät kyllä työpäivää, jos tilanne niin vaatii. Jos tällaiset jutut sytyttää niin tule tänne!

 

2. Meillä jokainen saa itse valita missä tekee työnsä.

Me uskomme, että yksilölliset tarpeet huomioonottamalla saadaan aikaan myös paras lopputulos yhdessä. Ihmisten tilanteet ja tarpeet ovat hyvin erilaisia, ja meillä on mahdollista tehdä töitä hyvin monella tapaa. Olemme rakentaneet toimitilat, prosessit, työkalut ja tiimikäytännöt tukemaan juuri tätä yksilön valinnanvapautta.

Viestimme tästä vahvasti rekrytoidessa. Se on meidän tapamme houkutella osaajia, joiden asiantuntemusta ja sitoutumista asiakkaat arvostavat.

 

3. Me teemme töitä monipaikkaisesti.

Meillä asiantuntijat tekevät töitä kukin tahoillaan. Fyysiset toimitilat ovat meillä hyvin pienet, mutta tarjoamme osaajillemme parhaat mahdolliset virtuaaliset työtilat. Kaksi kertaa kuukaudessa meillä on käytössä iso yhteistyötila, johon kokoonnumme porukalla. Hyvinvointi on meille tosi tärkeä juttu.

Uskomme että yli 35h menevät työviikot laskevat tuottavuutta ja asiakkaalle luotua arvoa merkittävästi. Meillä on myös 7 viikkoa palkallista lomaa. Myös uusille työntekijöille. Aika moni meillä tekee osan vuodesta töitä Torremolinoksessa tai Thaimaassa.

Olemme tällä reseptillä saaneet monta huippuasiantuntijaa, jotka haluavat tehdä töitä vain 3-4 päivää viikossa. Heidän avullaan olemme kehittäneet merkittävästi osaamistamme. Tähän meidän kilpailukykymme perustuu. Emme usko, että tämä olisi onnistunut millään muulla tavalla.

 

 

Erotu lupauksellasi

Selkeä erottautuminen ja arvonluonti ovat edelleen tärkeitä. Sekä asiakkaille että työntekijöille.

Monessa organisaatiossa olisi hedelmällistä pohtia etätyökysymystä toimintamallien ja asiakasarvon näkökulmista käsin. Esimerkiksi näitä kysymyksiä hyödyntäen:

  • Mitkä toimintatavat ovat asiakasarvon ytimessä? Nyt ja jatkossa?

  • Mitä muutoksia niihin voisi tai pitää tehdä, mikäli etätyötä lisätään merkittävästi?

  • Mitä muutoksia niihin voisi tai pitää tehdä, mikäli etätyötä vähennetään merkittävästi?

  • Mitä pitää muuttaa, jos ratkaisu on 50/50, eli puolet ajasta toimistolla ja puolet etänä?

  • Miten muutokset tai niiden tekemättä jättäminen vaikuttavat koetun arvon kehittymiseen?

 

Ja vielä yksi ajatus. Onko niin, että 50/50 johtaa toimintatapojen ja työkalujen kompromissiin, joka on kuin yhden koon t-paita?

Ei oikein hyvä kenellekään. Ei istu eikä erotu.

Timo Uusiprosi

+358 50 567 3342

Previous
Previous

Miten päivittää HR?

Next
Next

Viisi kysymystä, joita yt-tunnelissa oleva CEO tai Chief Happiness Officer ei ole kyennyt riittävästi pohtimaan.